Besök Grums kommuns twittersida
Besök Grums kommuns sida på Facebook

Om Grums kommun

Lättläst information
om Grums kommun.

Grums är en modern kommun
med en gammal historia.

Det bor ungefär 9 tusen personer i Grums.
Kommunen ligger vid Vänerns strand.
Borgvik, Värmskog och Liljedal
är några av orterna i kommunen.

Det finns bra kommunikationer till Grums.
Landsväg, järnväg och IT är bra utbyggd.
Det finns också en flygplats nära Grums.

Så här långt är det till olika orter från Grums:

Karlstad 25 kilometer
Stockholm 310 kilometer
Göteborg 220 kilometer
Oslo 205 kilometer

Det är nära till arbete
Pappersbruket Billerud Gruvön
är den störta arbetsgivaren i Grums.
Grums kommun är också en stor arbetsgivare.

Många som bor i Grums
pendlar till Karlstad.
Tillsammans med Karlstad och Hammarö kommuner
tillhör Grums Värmlands största arbetsmarknadsområde
enligt Arbetsförmedlingen.

Här finns många små företag
I Grums finns det framför allt företag
inom skogsindustrin och verkstadsindustrin.
Här finns också många tjänsteföretag.

I Grums ökar antalet småföretag.
Nyängen är ett område
där många nya företag finns.

Vi har många förskolor och skolor
I Grums kommun finns flera förskolor och skolor.

Årskurserna 4 till 9 går på Jättestenskolan i Grums tätort.
Skolan har en hälsoprofil.
Ungefär 1 av 3 ungdomar i kommunen
fortsätter att studera på universitet och högskola
efter gymnasiet.

Många studerar på Karlstads universitet.
Du kan göra många aktiviteter
Det finns många föreningar i Grums.
Om du är intresserad av sport
finns det idrottshallar, ishall,
slalombacke, konsfrusen is utomhus
och motionsspår.

Musik är också viktig i Grums!
Du har säkert hört talas om
att bandet Sven-Ingvars kommer från Grums.
Jazzsångerskan Rigmor Gustafsson
är också härifrån.

Här är det nära till naturen
I Grums har du alltid nära till naturen.
Här finns sjön Vänern
och flera andra mindre sjöar
som hänger ihop med Vänern.
Gästhamnar, campingplatser,
cykelleder och vandringsleder
finns för att du ska kunna få bra upplevelser i naturen.

Uppdaterad: 2017-07-06