Heltidsresan i Grums kommun

Kommunstyrelsen i Grums kommun har beslutat att alla tillsvidareanställda i äldreomsorgen inom Kommunals avtalsområde ska erbjudas en heltidsanställning från och med 1 januari 2024.

Foto: Linn Malmén

Grums kommun som arbetsgivare

För att lyckas med kompetensförsörjningen behöver kommunen möta upp ett antal utmaningar i vårt samhälle, vilket kommer innebära en efterfrågan av mer personal inom de stora yrkesområdena såsom skola, vård och omsorg. Grums kommun arbetar strategiskt med personal- och kompetensförsörjning för att vara en attraktiv arbetsgivare.

Från projektstart av Heltidsresan 2021 till hösten 2023 har andelen heltidsarbetande inom äldreomsorgen i Grums ökat. Just nu pågår införandet av vårt nya schema- och bemanningssystem. Det kommer att underlätta arbetet för att möjliggöra heltid som norm.

Vad innebär heltid som norm?

Sveriges kommuner och regioner och Kommunal har i ett centralt kollektivavtalet kommit överens om följande målsättningar:

  • Heltid ska vara det normala vid nyanställning.
  • Redan anställda medarbetare ska i högre utsträckning arbeta heltid.

Fördelar med heltid som norm

  • Attraktiv arbetsgivare – som erbjuder heltidsanställning och hållbara arbetstider.
  • Kundperspektivet – kvalitativ äldreomsorg med bättre kontinuitet.
  • Jämställdhet – ska inte vara skillnad på mansdominerad och kvinnodominerad verksamhet.
  • Heltidsinkomst – ekonomisk självständighet hos medarbetarna.
  • Kompetensförsörjning – använda kompetent och redan introducerad arbetskraft fullt ut.
Uppdaterad: 2023-09-15

Kontakt

Marlene Piper Ekström
Projektledare Heltidsresan
0555-423 17
marlene.p-ekstrom@grums.se